Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Karma-oldó program
Ez a gyakorlatsor az egyik legerősebb karma oldó módszer. Évente 1x-2x
érdemes elvégezni. Ajánlatos újhold napján kezdeni. Erre a 9 napra ki
kell iktatni minden hírközlő eszközt (pl. televízió, rádió, újságok,
telefon, számítógép)! Ezt hívják médiaböjtnek. Mind a 9 napon el kell
végezni a 9 gyakorlatot.
1. Ne elégedetlenkedj!
Ne méltatlankodj, ha valami nem úgy történik, ahogyan vártad. Fogadj
mindent örömmel a sorstól. Keresd meg minden eseménynek a fejlesztő és
tanító aspektusát.
2. Ne kritizálj!
Ne bírálj se embert, se tárgyat, de még magadat sem. Legyél ítéletmentes mindennel és mindenkivel szemben.
3. Figyelj magadra!
Valósíts meg egy folyamatos önreflexiót. Figyeld éberen, ahogyan a
gondolataid felmerülnek és eltávoznak. Légy tudatos tetteid
végrehajtása közben is.
4. Kelj korábban!
Mind a 9 napon kelj fel 1 órával előbb a szokásosnál. Ezt az 1 órát
használd ki a szellemi fejlődésedre. A lehető legjobb valamilyen
spirituális témájú könyv figyelmes olvasása.
5. Étkezz helyesen!
A kilenc nap alatt ne fogyassz állati eredetű ételeket (hús, hal, zsír,
tojás, tejtermék). Csak nyers gyümölcsöt, zöldséget és magvakat egyél.
Igyál sok tiszta vizet. Naponta csak 1 főétkezés legyen.
6. Meditálj!
Minden nap találj alkalmat a magányos, visszavonult meditálásra. A
meditációs gyakorlatot bevezetheted a légzésed, vagy egy gyertyaláng
figyelésével. Próbáld meg teljesen kiüresíteni magad. Üríts ki magadból
minden akarati, érzelmi és gondolati megnyilvánulást.
7. Tegyél valamit naponta, amit egyébként nem tennél!
Naponta legalább egyszer tegyél olyasmit, amit nem szeretsz
megcsinálni, és egyébként nem is kellene elvégezned. Olyan
tevékenységet válassz, ami nem fontos a mindennapi létfenntartáshoz.
8. Légy önzetlen!
Minden nap hajts végre legalább egy önzetlen cselekedetet, amiről senki
sem szerez tudomást. Tegyél valamit mások vagy a világmindenség
érdekében, de maradj a háttérben. Olyan tettet hajts végre, ami
áldozattal vagy lemondással jár.
9. Nézd vissza a napod!
Minden este lefekvés előtt nézd végig a napodat fordított sorrendben, a
lefekvéstől a felkelésig. A nap visszanézése ne tartson tovább 10-15
percnél. Értékeld ki a napodat. Ha olyan ponthoz érsz, ahol szerinted
máshogyan kellett volna viselkedni, akkor képzeld el az általad
helyesnek tartott viselkedési módot.
Fejlődés, karma és újjászületés
Azon a futó éjszakán, amelyen Buddha elérte a megvilágosodást, mondják,
a felébredés különböző fokozatain ment át. Az elsőben "összpontosított,
megtisztult, tisztátalanság nélkülivé vált, lággyá lett, munkálhatóvá,
rögzítetté és mozdulatlanná", tudatát, figyelmét előző életeinek
emlékezetébe idézésére fordította. Élményeit így meséli el:
...Visszaemlékeztem sok-sok korábbi létemre, amelyeken keresztül
haladtam: egy-két születés, három, négy, öt... ötven, száz... százezer,
más-és más világkorszakokban. Mindent tudtam ezekről a születésekről:
hol történtek, mi volt a nevem, milyen családba születtem, mit tettem.
Ismét átéltem minden életemnek jó és rossz sorsát, s minden életemet
bevégző halálomat, s minden életemet bevégző halálomat, s ismét életre
keltem. Ily módon visszaemlékeztem számtalan létezésemre, jellemző
vonásaikra, körülményeikre. Erre a tudásra az éjszaka első felében
tettem szert...
A történelem hajnala óta a világ szinte minden vallásában a
reinkarnáció, a halál utáni életbe vetett mélységes hit jelentős helyet
foglalt el. Az újjászületésbe vetett hit létezett a keresztények
között, a korai kereszténységben, s különböző formákban tovább élt a
középkorban is. Origenész, az egyik legbefolyásosabb atya, aki hitt a
"lelkek ével megerősödve érkezik erre a világra." Bár a kereszténység
gyakorlatilag visszautasította a reinkarnációba vetett hitet, nyomait
mégis megtalálhatjuk végig a reneszánsz kort nyomon követve, a
legnagyobb romantikus írók műveiben - mint pl. Blake, Shelley, de még
Balzacéban is, akiről ezt talán nem is gondolnánk. A keleti vallások
iránti érdeklődés megélénkülése óta - amely a múlt század végén
kezdődött - számos nyugati kezdte elfogadni a hindu és buddhista
újjászületés elméletét. Egyikük, a nagy amerikai gyáros és emberbarát,
Henry Ford, így írt:
"... akkor fogadtam el a reinkarnáció elméletét, amikor huszonhat éves
voltam. A vallás nem mondott erről semmit. A munka nem elégített ki
teljesen. Tevékenységünk kárba veszett, ha az összegyűjtött
tapasztalatainkat nem használhatjuk fel egy következő életben. Amikor
megismerkedtem a reinkarnációval ... az idő végtelenné vált. Többé már
nem voltam az óra mutatójának a rabszolgája... Szeretném másoknak
átadni azt a nyugalmat, amit az élet meghosszabbításának tudata jelent
az embereknek"
Egy 1982-ben végzett Gallup közvélemény-kutatás kimutatta, hogy négy
amerikai közül egy hisz a reinkarnációban. Megdöbbentő statisztikai
adat - tekintettel arra, hogy a materialista és tudományos filozófia
mennyire uralja az élet szinte valamennyi területét. Persze, a legtöbb
embernek még csak valami homályos elképzelése van a halál utáni
életről, s nem tudják, milyen is lehet. Az emberek újra és újra
elmondják, nem tudják rábírni magukat arra, hogy valami olyasmiben
higgyenek, amire nincs bizonyíték. De ugye, ez aligha bizonyíték arra,
hogy nem létezik? Mint Voltaire mondta: "...végül is semmivel sem
meglepőbb dolog kétszer megszületni, mint egyszer." Ha éltünk volna
előzőleg - teszi fel gyakran a kérdést - akkor miért nem emlékszünk rá?
De az a tény, hogy többnyire nem emlékszünk előző életeinkre, miért
jelentené, hogy soha nem éltünk azelőtt? Hiszen gyermekkori élményeink,
vagy a tegnapiak, vagy éppen amit egy órával ezelőtt gondoltunk,
élénkek voltak abban a pillanatban, amikor lezajlottak, de emlékük
csaknem szertefoszlik, mintha sohasem történt volna meg. Ha nem
emlékezünk arra, hogy mit csináltunk, mit gondoltunk a múlt hétfőn,
hogyan képzelhetjük azt, hogy könnyű vagy természetes lenne emlékeznünk
arra, amit az előző életünkben tettünk. Néha adódik a kötekedő
visszakérdezés kényszere: miért vagyunk olyan hajthatatlanok abban,
hogy nincs élet a halál után? Milyen bizonyítékok lennének erre? S
milyen lesz, ha rájövünk arra, hogy van élet a halál után is, amikor
már meghaltunk, miközben életünkben kategorikusan tagadtuk azt? Mit
tennénk akkor? Nem korlátozzuk-e magunkat a tagadáshoz való
ragaszkodással? Nem lenne vajon bölcsebb megadni a lehetőséget, hátha
van élet a halál után, megtartani a kételkedés jogát, vagy legalábbis
nyitva hagyni a kérdést, még akkor is, ha semmi nincs, amit "konkrét
bizonyosságnak" nevezhetnénk? Mi lenne a halál utáni élet konkrét
bizonyossága? Meg kell kérni az embereket, tegyék fel maguknak a
kérdést: "mit képzelsz, miért hisz valamennyi világvallás az ez utáni
életben, s miért van az, hogy a történelem során százmilliók -
beleértve a legnagyobb filozófusokat, tudósokat, Ázsia alkotó
géniuszait - úgy vélik, hogy életük jelentős része ez a hit. Talán
mindnyájukat egyszerűen félrevezették? Térjünk most vissza a konkrét
bizonyosság kérdéséhez. Csak azért, mert soha nem hallottunk Tibetről,
vagy csak azért, mert nem voltunk ott, ez nem jelenti azt, hogy Tibet
nem létezik. Mielőtt az óriási földrészt, Amerikát "felfedezték", ki
gondolta volna Európában, hogy ott van? Még felfedezése után is sok
ember vitatta a tényt, hogy ott lenne. Talán éppen drasztikusan
korlátozott életszemléletünk akadályozza meg, hogy elfogadjuk - vagy
akár csak elkezdjünk komolyan gondolkozni a újjászületés lehetőségéről.
Szerencsére, nem ez a történet vége. Azok, akik vállalkoztak közülünk
egy szellemi feladat végrehajtására, - mint pl. a meditációra - sok
eddig még ismeretlen dolgot fedeztek fel saját tudatukról. Amint
tudatunk egyre jobban és jobban kinyílik saját természetének
rendkívüli, hatalmas és eddig nem is gyanított létezésére, kezdünk
bepillantást nyerni egy teljesen más dimenzióba, ahol minden eddigi
elképzelésünk személyiségünkről, a valóságról - amelyet úgy gondoltunk,
hogy jól ismerünk - egyszer csak elkezd elenyészni, s amelyben ezen
kívüli más életek lehetősége legalábbis lehetségessé válik. Kezdjük
megérteni, hogy minden, amit a mesterek életéről és haláláról és az
azutáni életről mondanak nekünk, valóságosak.
Az újjászületés néhány "meggyőző bizonyítéka"
Ma már gazdag modern irodalom adja közre azok a történeteit, akik
állítják, hogy visszaemlékeznek előző életeikre. Azoknak, akik valóban
meg akarnak tudni valamit az újjászületésről javasoljuk, hogy
előítéletek nélkül tanulmányozzák ezeket, józan ítélőképességüknek alá
vetve. A reinkarnációról szóló több száz történetből, amelyet itt
elmesélhetnénk, az egyik különösen kedvelt. Egy idősebb ember története
ez Norfolkból, Angliából, akit Arthur Flowerdew-nak hívnak. Tizenkét
éves korától kezdve megmagyarázhatatlan , igen élénk látomásai voltak,
egy hatalmas város jelent meg előtte egy sivatag közepén. Az egyik
leggyakrabban felmerülő kép egy sziklába vágott templom volt. Ezek a
furcsa látomások vissza-vissza tértek, különösen akkor, amikor
rózsaszín és vörös kavicsokkal játszott a házukról nem messze, a
tengerparton. Idősebb korában a látomásaiban megjelenő város képe egyre
tisztább lett, több épületet látott, az utcák elrendezését, katonákat,
s azt is látta, hogy a várost egy szűk kanyonon keresztül lehet
megközelíteni. Arthur Flowerdew egyszer - sokkal később, véletlenül -
látott egy dokumentumfilmet a jordániai ősi Petra városról. Az első
pillanatban döbbenten fedezte fel, hogy ugyanazokat a képeket látja,
amelyeket éveken keresztül hordozott magában. Később elmondta, hogy
soha nem látott még egy könyvet sem Petráról. Végül is víziói ismertté
váltak, s a BBC televízióban vetített - vele készült - riportfilmre
felfigyelt a Jordán kormány, amely javasolta, hogy repüljön Jordániába
a BBC egyik riporterével, s vegyék filmre, hogyan hat rá Petra városa.
Ezelőtt egyetlen egyszer járt külföldön, egy rövid tengerparti
látogatást tett Franciaországban. Mielőtt az expedíció útnak indult,
Arthur Flowerdew-t bemutatták Petra város egy világhírű szakértőjének.
Aki könyvet írt az ősi településről, és aki részletesen kikérdezte őt.
Megdöbbent, hogy milyen részletesen ismeri a helyet, olyan dolgokat is
tudott, amelyeket csak egy, - a helyszíni ásatásokat végzett - régész
ismerhetett volna. A BBC a látogatás előtt felvette Arthur Flowerdew
Petráról szóló elbeszélését, hogy össze tudják hasonlítani azzal, amit
ott tényleg találnak. Flowerdew három helyszínt emelt ki Petráról való
vízióiból: egy különös, a városon kívül fekvő, vulkán alakú sziklát,
egy kis templomot, ahol úgy gondolta, megölték a Krisztus előtti első
században, s a város egy szokatlan építményét - amelyet a régészek jól
ismertek - de nem tudtak rájönni, hogy milyen célt szolgálhatott. A
Petra-szakértő nem emlékezett semmiféle ilyen alakú sziklára, s
kételkedett, hogy lett-e volna egyáltalán ilyen. Amikor megmutatta
Arthur Flowerdew-nak egy fényképet a városnak arról a részéről, ahol a
templom állt, megdöbbent, hogy majdnem ugyanarra a helyre mutatott,
ahol az tényleg állt. Majd az idős ember nyugodtan elmagyarázta a
különös építmény célját. Erre nem is gondoltak eddig: az őrök szobája
volt, amelyben mint katona szolgált kétezer évvel ezelőtt. Az előre
leírt helyszínek nagy része valósnak bizonyult. Ahogy az expedíció
közeledett Petra felé, Arthur Flowerdew rámutatott a különös sziklára,
amikor pedig beértek a városba, egyenesen az őrök terméhez ment,
anélkül, hogy egyetlen pillantást vetett volna a térképre, s bemutatta,
miképp is működött a speciális ellenőrző rendszer, mielőtt az őrök
beengedtek valakit. Végül elment arra a helyre, amelyről azt gondolta,
hogy ott egy ellenséges lándzsa megölte őt Krisztus előtt az első
században. Megmutatta a helyet és elmagyarázta a helyszínen lévő más -
még feltáratlan - szerkezetek szerepét. A szakértő, és Petra régésze -
aki elkísérte Arthur Flowerdew-t - nem talált magyarázatot arra, hogy
ez a nagyon egyszerű angol ember honnan veszi a városról való
tévedhetetlen ismereteit. Így beszélt:
"...nagyon sok új részletet tárt fel, s ezek beleillenek a már ismert
régészeti és történelmi tényekbe. Ahhoz, hogy valaki egy ilyen
szövevényes, hamisleírást adjon visszaemlékezéseiről, egészen másfajta
embernek kell lennie. Legalábbis, amit nekem elmesélt. Nem hiszem, hogy
csaló. Nem hiszem, hogy rendelkezik annyi tudással, hogy ilyen szinten
csalhasson..."
Mi mással magyarázható Arthur Flowerdew rendkívüli tudása, mint az
újjászületéssel? Mondhatnánk, hogy könyveket olvasott Petráról, vagy
hogy telepátia útján tett szert tudására, mégis az tagadhatatlan tény,
hogy néhány információja még a szakemberek számára is addig teljesen
ismeretlen volt
Vannak aztán furcsa esetek, amelyek gyerekekkel történtek meg, akik
spontán ódon emlékeznek előző életük részleteire. Dr. Ian Stevenson, a
Virginia Egyetem tanára sok ilyen esetet gyűjtött össze. Az egyik
gyermeknek előző születéséről való meghökkentő emlékei felkeltették a
dalai láma érdeklődését is, aki elküldte hozzá képviselőjét, hogy
beszélgessen el a kislánnyal, és győződjön meg arról, hogy igaz-e amit
mesél. Kamaldzsit Kour-nakhívták, aki Indiában, Pndzsábban egy szikh
tanító lánya volt. Egy napon elment apjával a helyi falusi vásárba, s
hirtelen azzal a kéréssel állt elő, hogy vigye őt egy másik, távolabbi
faluba. Az apja meglepetten kérdezte, hogy miért. "Itt nincs semmim -
válaszolta a kislány. - Ez nem az én otthonom. Kérlek, vigyél el engem
abba a faluba. Az egyik osztálytársammal bicikliztünk, amikor elütött
egy busz. A barátom azonnal meghalt. Nekem a fejem sérült meg, a fülem
és az orrom. A baleset színhelyéről egy közeli kis házhoz vittek, s
lefektettek előtte egy padra. Azután elvittek a falu kórházába. A
sebeim nagyon véreztek, a szüleim és a rokonaim odajöttek hozzám. Mivel
a helyi kórház felszerelése nem volt megfelelő a gyógyításomra,
elhatározták, hogy elvisznek Ambalába. Amikor az orvosok azt mondták,
nem lehet meggyógyítani, megkértem a rokonokat, hogy vigyenek haza." Az
apját megrázta a történet, s mivel lánya annyira erősködött, végül
beleegyezett, hogy elviszi a másik faluba, bár azt gondolta, hogy az
egész csak gyermeki szeszély. Együtt mentek el a másik faluba, ahogyan
ígérte, s amikor közeledtek, a kislány felismerte a helyet. Megmutatta,
hogy hol ütötte el a busz, majd kérte, hogy üljenek riksába, s mutatta
a hajtónak az utat. Amikor egy csoport házhoz értek megállította a
riksát, s azt állította, hogy ott lakott. A kislány - s most már dühös
apja - odamentek a házhoz, amelyről a gyerek azt állította, hogy abban
korábbi családjával lakott. Apja - aki még mindig nem hitt neki -
megkérdezte a szomszédokat, hogy lakott-e ott egy olyan család, mint
amelyről Kamaldzsit Kour beszélt, akik elvesztették egyetlen lányukat.
Megerősítették a történetet, s a kislány elképedt apjának elmesélték,
hogy Risma, a család lánya 16 éves volt, amikor elütötte a busz, az
autóban halt meg, amely otthonról a kórházba szállította volna. Az apát
nagyon feldúlta a dolog, és azt mondta Kamaldzsitnek, hogy menjenek
haza. Azonban a kislány bement a házba, elkérte az iskolai képeket, s
örömmel nézegette. Amikor Risma nagyapja és nagybátyjai hazaérkeztek, a
kislány felismerte őket, s hibátlanul megmondta a nevüket is.
Megmutatta, hogy melyik volt az ő szobája, s végigvezette apját a ház
többi szobáján is. Azután elkérte a könyveit, két ezüst bokaperecét,
két szalagját és új gesztenyebarna ruháját. A nagynéni megmagyarázta,
hogy mindezek a dolgok Rismáé voltak. Azután a kislány megmutatta, hogy
hol lakott a nagybátyja, ahol még további tárgyakat ismert fel. Másnap
meglátogatta valamennyi korábbi rokonát, s amikor eljött az idő, hogy
még elérjék a hazafelé induló buszt, nem akart menni. Bejelentette
apjának, hogy még ott akar maradni. Végül is, azért csak sikerült
meggyőzni, hogy haza menjen. A család elkezdte összerakni a történetet.
Kamaldzsit Kourt tíz hónappal azután született, hogy Risma meghalt. Bár
a kislány még el sem kezdte az iskolát, gyakran úgy tett, mintha
olvasna, s emlékezett valamennyi osztálytársának a nevére, akik Risma
iskolai fényképén szerepeltek. Kamaldzsit Kour korábban is mindig
gesztenyebarna ruhát kért. Szülei megtudták, hogy Risma kapott egy új
gesztenyebarna ruhát, amire nagyon büszke volt, de soha nem került rá
sor, hogy viselje. A legutolsó dolog, amire Kamaldzsit Kour előző
életéből emlékezett, a mentőkocsi lámpája volt, amint otthonról a
kórház felé tartottak, ez lehetett az a pillanat, amikor meghalt.
Nyilván vannak, akik hajlamosak kételkedni a történetben, s különböző
kérdéseket vetnek fel. Egyesek azt állíthatják, hogy az egész
történetet a kislány családja találta ki, hogy saját hasznukra
fordítsák és hogy gyermeküket Risma reinkarnációjaként állítsák be.
Risma gazdag farmercsaládból származott, azonban Kamaldzsit Kour saját
családja sem volt szegény, s a falujukban az övék volt az egyik
legszebb ház, udvar, kerttel. Ami gyanús ebben a történetben, az az,
hogy a kislány családjának elég kellemetlen volt ez az eset, és azon
izgatták magukat, hogy mit szólnak a szomszédok. Ami igazán sokatmondó
talán az az, hogy Risma családja elismerte, hogy bár ők maguk nem sokat
tudtak saját vallásukról, s arról, hogy vajon a reinkarnáció elméletét
elfogadják-e a szikhek, kételkedés nélkül meggyőzőnek érezték, hogy
Kamaldzsit Kour valójában az az ő Rismájuk volt.
Azt gondolom, hogy aki komolyan tanulmányozni akarja a halál utáni élet
lehetőségét, vegye figyelembe a halálközeli állapotot átélt személyek
megrázó tanúságtételeit. Megdöbbentő azok száma, akik átélve ezt az
élményt, meg vannak győződve, hogy az élet folytatódik a halál után.
Sokan közülük azelőtt egyáltalán nem voltak vallásosak, vagy nem volt
semmiféle lelki tapasztalatuk:
... most már teljes életem során a kételkedés legkisebb árnyéka nélkül
meg leszek győződve arról, hogy van élet a halál után, többé nem félek
a haláltól, nem én. Néhány ismerősöm annyira fél, annyira riad. Mindig
mosolygok magamban, amikor azt hallom, hogy az emberek kételkednek a
túlvilági életben, vagy azt mondják, "amikor meghaltál elmentél". Azt
gondolom magamban, "fogalmuk sincs a dolgokról".
... ami akkor történt velem, az a legkülönösebb élményem, amelyet
valaha is átéltem. Megértette velem, hogy van élet a halál után...
... tudom, hogy van élet a halál után. Senki nem ingathatja meg a
hitemet. Semmi kétségem nincs - békés és nem valami, amelytől félni
kellene. Nem tudom, hogy azon túl, amit átéltem, mi van, de az nagyon
sokat jelent nekem...
... választ adott nekem arra a kérdésre, amit, gondolom, élete során
mindenki előbb-utóbb feltesz magának. Igen, van túlvilági élet! Sokkal
gyönyörűbb, mint amit egyáltalán el tudunk képzelni! Ha megismered,
rájössz, hogy semmi hozzá hasonló nincsen. Egyszerűen tudod...
A téma tanulmányozása azt mutatja, hogy azok, akik átélték a
halálközeli élményt, sokkal nyitottabbá válnak, és hajlanak arra, hogy
elfogadják a reinkarnáció létezését. Nem magyarázható-e néhány zenei és
matematikai csodagyerek elképesztő tehetsége azzal, hogy képességeiket
már előző életükben fejlesztették ki? Gondoljunk csak Mozartra, aki már
ötéves korában menüetteket komponált, és nyolcévesen szonátákat
alkotott.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért olyan nehéz emlékezni rá, ha létezik
halálon túli élet. Platón az "Er látomása" című művében javasol egy
magyarázatot erre a memória kiesésre. Er katona volt, akit egy csatában
megöltek, és úgy tűnik, hogy átélte a halálközeli élményt. Sok mindent
látott, amíg "halott" volt, majd azt az utasítást kapta, keljen életre,
hogy elmondja a többieknek, milyen is a halál utáni állapot. Mielőtt
visszatért, látta azokat, akik éppen készültek megszületni. A borzalmas
"oblivion síkságon" keltek át. Egy sivatagon, ahol sem fa, sem
semmiféle növényzet nem volt. "Amikor leszállt az este - írta Platon -
letelepedtek a Felejtés Folyójának partján, amelynek vizét semmiféle
edénnyel nem lehetett kimerni. Mindenkit megkértek, hogy igyon egy
kicsit a vízből, s néhányan nem voltak elég bölcsek, hogy
megtartóztassák magukat attól, hogy többet igyanak. Mindenki, akik
iszik a vízből, mindent elfelejt." Ernek nem engedték meg, hogy igyon a
vízből, s amikor felébredt, egy halottégető máglya tetején találta
magát, s emlékezett mindenre, amit hallott és látott . Van valamiféle
egyetemes törvény, amely lehetővé teszi számunkra, hogy emlékezzünk
arra, hogy hol és mit éltünk át korábban? Vagy csupán tapasztalataink
befogadásának szűkös képessége, terjedelme és intenzitása az, ami
kitörli emlékezetünkből elmúlt életeinket? El lehet merengeni rajta,
segítene-e rajtunk, ha emlékeznénk rájuk. Vagy csak még jobban
megzavarna minket?
Tibeti reinkarnációk
Azok, akik úrrá lettek a karma törvényén és elérték a megvilágosodást,
választhatják azt, hogy életük után visszatérnek az emberi létbe, hogy
másokat segítsenek. Tibetben a tizenharmadik századra nyúlik vissza az
újjászületettek vagy tulkuk felismerése, amely mind a mai napig élő
hagyomány. Amikor egy elismert mester meghal, pontos leírást ad arról,
hogy hol fog újjászületni. Egyik közeli tanítványa vagy szellemi társa
ezután álmot lát vagy látomása támad, amely megjövendöli a mester
közeli újjászületését. Néha a tanítványok felkeresnek egy elismert,
neves mestert, aki különös tehetséggel rendelkezik a tulkuk
felismerésében. Ilyenkor ez a mester lát álmot vagy jelenik meg számára
valami látomás, amely azután iránymutató lesz a tulku újjászületésének
felkutatásában. Amikor rálelnek a gyermekre, ez a mester meghatározza,
hogy valóban ő a reinkarnálódott mester. Ennek a hagyománynak az a
célja, biztosítsa, hogy a felébredt mesterek bölcsességemlékezete nem
vész el. Egy újjászületett életének legfontosabb vonása, hogy a
bölcsességemlékezetét örökli - öntudatra ébred, s ez valóságosságának
igaz jele. Őszentsége, a dalai láma például elmondja, hogy már kora
gyermekkorában minden nehézség nélkül képes volt megérteni a buddhista
filozófiát és tanítást - ami különben nem könnyű feladat, s általában
több évet igényel, hogy valaki elsajátítsa. A tulkukat nagy gonddal
nevelik. Még mielőtt tanításuk elkezdődne, utasítják a szülőket, hogy
különös gonddal foglalkozzanak a gyermekkel. Tanításuk sokkal szigorúbb
és intenzívebb, mint a közönséges szerzeteseké, mivel sokkal többet is
várnak tőlük. A tulkuk néha emlékeznek előző életeikre, vagy figyelemre
méltó képességekről tesznek tanúságot. Mint a dalai láma mondja:
"Teljesen természetes, hogy az újjászületett gyermekek emlékeznek
tárgyakra, emberekre előző életeikből. Néhányan még a szent könyveket
is idézni tudják, még mielőtt tanították volna nekik" Sok
újjászületettnek kevesebb gyakorlatra és tanulásra van szüksége, mint
másoknak. Ilyen volt Rinpocse mestere, Dzsamjang Khjence is, akinek
fiatalkorában nagyon szigorú tanára volt, ennélfogva igen magas
követelményeket állított tanítványa elé. A fiúnak együtt kellett vele
élnie remetelakjában, a hegyekben. Egyik reggel mestere elment a
szomszédos faluba, hogy megtartson egy szertartást egy éppen meghalt
emberért. Mielőtt elment, adott egy könyvet Rinpocse mesterének,
amelynek "Mandzsusri neveinek felsorolása" volt a címe. "Estig tanuld
ezt meg!" - ezekkel a szavakkal búcsúzott el. Az ifjú Khejence olyan
volt, mint bármely gyerek, ahogy mestere kitette a lábát, játszani
kezdett, egészen addig, amikor már a szomszédok is aggódni kezdtek, s
dorgálták:" jobb lenne, ha elkezdenél tanulni, különben majd verés lesz
a vége." Tudták, hogy milyen szigorú és hirtelen haragú volt a mester.
Ő azonban oda sem hederített, csak játszott tovább. Végül már
naplemente előtt, mikor tudta, hogy mestere hamarosan hazatér,
átolvasta egyszer az egész szöveget. Majd, mikor megjött a mestere és
kikérdezte, szóról-szóra felmondta az egész könyvet. Általában egyetlen
mester sem adna ép ésszel ilyen feladatot egy gyermeknek. Azonban a
tanító szíve legmélyén tudta, hogy Khjence Mandzsusrínek, a Bölcsesség
buddhájának újjászületése, s a feladattal mintegy próbálta lépre
csalni, hogy mutassa meg magát. Maga a gyermek azzal, hogy tiltakozás
nélkül elfogadott egy ilyen nehéz feladatot, hallgatólagosan elismerte,
hogy ki is ő. Később Khjence leírta önéletrajzában, hogy mestere - bár
nem ismerte el - erősen az esemény hatása alá került. Mi folytatódik a
tulkuban, pontosan az a személy, mint akinek az újjászületése? Igen is,
meg nem is. Ugyanúgy el van kötelezve, és ugyanolyan indíttatása van,
hogy segítsen mindenkin, de valójában nem ugyanaz az ember. Ami az
egyik életről a másikra folytatódik, az az áldás, amit a keresztények
"kegyelem"-nek hívnak. Az áldásnak és a kegyelemnek az átvitele
pontosan szabályzott, és megfelel minden egymást követő kornak, az
újjászületett mindig olyan módon jelenik meg, hogy a legjobban
illeszkedjék a saját korában élő emberek karmájához, így tud a
legtöbbet segíteni nekik. Az újjászületések rendszerének gazdagságát,
hatásosságát és finomságát talán legmeghatóbban őszentsége, a dalai
láma példázza. A buddhisták Avalokitesvara, a Végtelen Együttérzés
buddhája megtestesüléseként tisztelik. Tibetben istenkirályként
nevelkedett, részt vett a hagyományos gyakorlatban, megismerkedett
elődeinek legfőbb tanításaival, s a tibeti hagyomány egyik legnagyobb
élő mesterévé vált. Mégis az egész világ egyszerűségéről, hétköznapi
külsejéről ismeri. A dalai lámát erősen foglalkoztatják a modern
fizika, neurobiológia, pszichológia kutatásai, valamint a politika.
Nézeteit, egyetemes felelősséget hordozó üzeneteit nemcsak a buddhisták
fogadják el, hanem világszerte a különféle meggyőződést vallók is. Az
erőszak-nélküliséghez való elkötelezettségéért, amelyet a tibeti népnek
a kínaiaktól való függetlenségükért negyven éve tartó élethalál
harcában tanúsított, 1989-ben Nobel-díjat kapott. Egy különösen háborgó
időszakban példája bátorította a szabadságukért küzdő embereket a
földünk valamennyi országában. A dalai láma az egyik vezető szóvivője a
környezet megőrzésének, fáradhatatlanul megpróbálja ráébreszteni
embertársait önzésük, anyagias filozófiájuk veszélyességére. Az
értelmiségiek, a vezetők mindenfelé tisztelik. Sok- sok mindenfajta ,
mindenféle nemzetiségű egyszerű ember életét a dalai láma
magasztossága, sugárzása, öröme változtatta meg. A dalai láma nem más,
mint az Együttérzés buddhájának arca, amelyet a veszélyeztetett
emberiség felé fordít, Avalokitesvara újjászületése, aki nem csak
Tibetért, nem csak buddhistaként, hanem az egész világért él, amely
soha nem látott szükséget szenved a gyógyításban, az együttérzésben.
Személye a béke iránti teljes elkötelezettség példája.
A nyugati világ számára meglepő lehet, hogy milyen sok újjászületett él
Tibetben, s hogy nagy többségük mester, tudós, író, misztikus és szent
lett, akik jelentősen hozzájárultak a buddhizmus tanításához, és Tibet
társadalmában jelentős szerepet játszottak. Az újjászületések folyamata
bizonyára nem korlátozódik csupán Tibetre, hanem minden országban,
mindig megtörténik. A történelem során voltak kiemelkedő művészi
zsenik, akik hatalmas szellemi erővel és humánus szemlélettel bírtak,
segítették az emberiséget, hogy előbbre jusson az útján: Gandhi,
Einstein, Abraham Lincoln, Teréz anya, Shakespeare, Szent Ferenc,
Beethoven, Michelangeló, stb� Amikor a tibetiek ilyen emberekről
hallanak, azt mondják, ők bodhiszattvák. Amikor munkájukról,
látomásaikról hallunk, megrendít a buddhák és mesterek hatalmas
fejlődési folyamatának kiterjedtsége, amely elindítja az egész
emberiség felszabadításának folyamatát, és jobbá teszi a világot.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!