A karma a
szabad akarat működési mechanizmusa, amely lelkünk testet öltésével
fejti ki hatását és mint törvény hat szellemi fejlődésünk során. Ha e
törvényben foglalt szabályokat betartjuk, akkor jutalomban részesülünk,
ellenkező esetben viszont szankciókkal kell számolnunk. Akár a jutalom,
akár a szankció a fejlődés útján való haladást jelzi mindkettő, csak míg
az első esetben a rövidebb és boldogabb, addig a második esetben a
hosszabb és gyötrelmesebb út választásáról van szó. Rajtunk múlik tehát,
hogy az elfogadás szeretettel övezett útja, vagy pedig az ítélkezés
kínokkal teli útja mellett döntünk.
E fejlődési pálya több életen
át tart, s az egy adott életen belüli pillanatnyi állapotot az ún.
karmaedény telítettsége alapján van módunkban elemezni. A
karmaedényt úgy képzeljük el, mint egy egyéni körülményektől függő
térfogatú tárolóedényt, amelynek tartalmát vétkeinkkel növeljük, helyes
cselekedeteinkkel pedig csökkentjük. Ez utóbbiak oly módon
valósulnak meg, hogy az edény fenekéből leeresztő csövek nyúlnak ki,
szájába pedig beömlő csövek nyúlnak be. Megszületésünkkor a karmaedény
magával hozza előző életeink karmaedény-tartalmainak üledékét, mely
azonban nem képez jelentős mennyiséget az edény alján. Ezt a kezdeti
tartalmat az adott életünk során folyamatosan módosítjuk, hol növeljük,
hol csökkentjük, de az esetek jelentős részében a változás többnyire
emelkedő tendenciát mutat. Minél jobban megtelt az edény, annál több és
annál súlyosabb problémákkal kell szembenéznünk az életben. A karmaedény
szájához közeli szint már halálos mértékű.
Hogyan növekszik,
illetve csökken ez a szint? Ha szabad akaratunkkal visszaélvén
vétkezünk, akkor a beömlő csövek egyikén át növeljük az edény tartalmát,
ha viszont szabad akaratunkkal megfelelően bánunk, valamelyik leeresztő
csövön ürítünk az edényből. Mielőtt a vétkesnek tekinthető
cselekedeteinket részleteznénk, vizsgáljuk meg, mit is kell értenünk
véteknek a karma működése szempontjából.
Véteknek tekintünk minden elégedetlen viszonyulást a világhoz, vagy annak bármely részéhez.
Azzal a világgal szembeni elégedetlenségről van szó, amelyet a Teremtő
alkotott és amelynek részei vagyunk mi magunk is a sorsunkkal együtt.
Amikor elégedetlenek vagyunk a világgal, vagy annak egy részével, akkor
magunkban elvárásokat fogalmazunk meg. Felülbíráljuk a Teremtőt, úgy
tekintve, hogy amit alkotott az nem tökéletes, javításra szorul. Amikor
így ítélkezünk, akkor egyben magát a Teremtőt is elítéljük. Ha valamit
elítélünk, akkor ezzel egyidejűleg a szeretet egy részét is megöljük
magunkban, mégpedig az elítélt dologgal szemben, végső soron pedig a
Teremtővel szemben is. Nos, ezt tekintjük véteknek.
A szabad
akarat, amellyel minden leszületett lélek rendelkezik, nem irányulhat a
világ saját elképzelésünk szerinti megváltoztatására. Minden erre
irányuló cselekedet előzetes ítéleten alapul, tehát már gondolati
szinten véteknek minősül. Innen tulajdonképpen már nem nehéz
megfogalmazni, hogy vajon mi minősül karmikus értelemben jó
cselekedetnek? Mit kell tennünk annak érdekében, hogy karmaedényünk
tartalma csökkenjen? Jó cselekedetnek tekintendő a világnak fenntartás (ítélet) nélküli elfogadása és annak szeretete, ezáltal a Teremtő szeretete.
Most
pedig lássunk konkrét gyakorlati példákat, vajon mitől is növekszik
karmaedényünk tartalma. Ezek között első helyen áll az a szemléletmód,
amikor valamely földi dolognak túlzott jelentőséget tulajdonítunk, tehát
idealizáljuk azt. Túlzott jelentőséggel kezelni azonban nemcsak a
pénzt, az anyagi javakat, a hatalmat, a karriert, a hírnevet, a
népszerűséget, a tekintélyt, a szépséget és a testet nem szabad, hanem
úgyanúgy esik latba az, amikor a hitnek, a bizalomnak, a szellemiségnek,
a vallásosságnak, az erkölcsi normáknak, a társadalmi megítélésnek, az
életmódnak, az emberi kapcsolatoknak, a fejlődésnek, a tanulásnak, az
intellektusnak, az ésszerűségnek, a családnak, a gyereknek, a
tökéletességnek, a képességeknek stb. tulajdonítunk túlzott
jelentőséget.
Amikor valaminek nagyobb jelentőséget
tulajdonítunk, amikor valamit idealizálunk, akkor párhuzamosan elítéljük
mindazt, ami ennek nem felel meg. A legszemléletesebb példa erre az,
amikor egy hívő, vallásos ember elítéli azt, aki nem így éli az életét.
De ugyanúgy nincs jogunk erkölcsi, családi, társadalmi vagy bármilyen
alapon elítélni a hűtlen házastársat sem, vagy éppen azt a jó
módú embert, aki nem ad pénzt az utcai koldusnak. A karmaedény tartalmát
növelő dolgok között külön kategórát képeznek téves meggyőződéseink.
Itt leginkább a büszkeségre, a hiúságra, túlzott önértékelésre, a
magunkkal vagy az életünkkel való elégedetlenségre, más emberek
elítélésére, megvetésére, az élettel szemben táplált haragra, a
környezetünk irányítására való törekvésre, a hatalomvágyra és a
féltékenységre kell gondolnunk. Tartalomnövelő hatással vannak továbbá a
tudatos rossz cselekedetek, valamint az el nem végzett karmikus
feladatok is.
Látható, hogy az életnek aligha van olyan területe,
ahol karmikus értelemben vett vétkeket ne követhetnénk el lépten
nyomon. Ezzel számolnunk is kell, de van arra is lehetőségünk, hogy a
karmaedény tartalmát megfelelő cselekedettel, jellembeli
tulajdonságokkal csökkentsük. Ide kell sorolnunk a tudatos, de nem
öncélú jócselekedeteket, az együttérzést, a szent célok önzetlen
szolgálatát, a hasznos ismeretek terjesztését, a jóságot, a
jószívűséget, a jólekűséget, a vidámságot, a humorérzéket, az
optimizmust, valamint nem utolsó sorban a karmikus feladataink
végrehajtását. Karmikus feladatnak tekintendő minden lélekből eredő –
karmikus feladatként talán fel sem ismert - tevékenység végzése,
hivatásunk gyakorlása. A karmaedény tartalmából természetesen külső
segítséggel is „lecsapolhatunk”, például gyógyítók segítségével, de ez
nem tekintendő tartósnak, amennyiben ezzel egyidejűleg nem tettünk
semmit annak érdekében, hogy az „utánpótlás” megszűnjön. Ez egyben
megfogalmazza a gyógyítással kapcsolatos lefontosabb alapelvet is.
Nagyon
kevés esetben az embernek sikerül eljutnia oda, hogy karmaedénye
teljesen kiürüljön. Ez az ember képes vétkezésektől mentesen élni, azaz
olyannak fogadja el a világot, ahogy az van. Látszólag érzelemmentesnek
és közömbösnek tűnhet számunkra, mert senkiben és semmiben soha rosszat
nem lát, szinte azt gondolnánk, hogy ez az ember egyszerűen csak van. De
ez így mégsem teljesen igaz, mert saját életmódpéldájával vagy a
hozzáfordulóknak adott tanácsaival folyamatosan segít abban, hogy mások
is közelebb jussanak ehhez a szent állapothoz.
|
Kapcsolódó hírek:
Sors és karma
A reinkarnáció és a Karma
Karmikus érvényesülés
Külső kapcsolat avagy megcsalás. Magcsalás?