Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Akinek a figyelme nem csupán a kapcsolatok szerkezetére, működésére
irányul, az előbb-utóbb észreveszi, hogy minden kötődés - legyen az
barátság, szerelem, családi viszony - a lélek teremtésének,
formálásának színtere. Mottó: Világszerte 350 millióan szenvednek depresszióban, 300 millió az
alkoholbetegek száma, 40 millió a skizofrén, és évente eléri az
egymilliót az öngyilkosok száma. A pszichés betegségek az
ezredfordulóra a második leggyakoribb betegségcsoporttá léptek elő. Az
Egészségügyi Világszervezet, a WHO becslése szerint 2020-ban a
depresszió lesz a második legelterjedtebb betegség világszerte. Nem
ennyire ijesztő ütemben, de folyamatosan emelkedik a skizofrénia, a
különféle szorongásos betegségek, kóros személyiségzavar. Ma már a
klinikusok is elismerik, amit régen a sámánok, majd a
természetgyógyászok állítottak: a testi betegségek mögött mindig valami
lelki probléma húzódik.
De vajon mi is maga a lélek? Hol lakik, és hogyan lehet definiálni?
Thomas Mooere pszichoterapeuta szerint "a
lélekkel együtt élni folyamatos próbatétel, mert a külső élet szüntelen
mozgásban van, egyre hozza a fordulatokat, változásokat, belül pedig
hangulatok, fantáziák és gondolatok mozognak állandóan. Lehet, hogy
jobban örülnénk annak, ha a család, a házasság, az érzelmek
megmaradnának olyannak, amilyenek voltak, de ez nem vág egybe a lélek
mobil természetével. Jobb tehát felkészülni a változásra, az előre
mutató mozgásokra, akár a visszalépésre, a hanyatlásra is, mert csak ez
által fejlődhetünk."
A szerelem, a barátság, az érzelmi kötődés, a rajongás de a gyűlölet is a lélek megnyilvánulása.
Thomas Moore házasságterapeuta pszichiáter munkája során azt kutatta,
vajon miért tart sírig az egyik kapcsolat, és miért bomlik fel a másik,
miért boldogság valakinek az imádott partner közelsége, akiről talán a
legjobb barátja azt mondja: "Elment az eszed? Vele akarod összekötni
egy életre az életed?" Végül Moore professzor arra a megállapodásra
jutott, hogy "a házasság nem két ember szerelmének kifejezési
formája csupán, hanem az élet egyik legnagyobb misztériumát - a lelki
szálak sokféleségének összefonódását - öleli fel. Mivel olyan
kérdéseket érint, amelyekkel érzelmi nagyfeszültség jár, és
létkérdésként merülnek fel az emberben, a házasság csordultig telítődik
ellentétes érzésekkel: felhők felett szárnyaló ábrándokkal, feneketlen
kétségbeeséssel, kegyelemmel egyenértékű felismerésekkel és kemény
harcokkal - ezek pedig Moore szerint - a lélek aktív jelenlétének
árulkodó jelei. És nemcsak az egymásra vágyó fiú és lány lelkéről van
itt szó, hanem "a házasság lelkéről" is. A házasság lelke azt követeli,
hogy ösztönösen felismerjék, mi rejlik benne és mire van szüksége.
Van, aki majd' száz kilométerre lakik a párjától, és csak ritkán
találkoznak. Mégis boldogok. Miért? Mert a léleknek szüksége van a
távolságra, az érintkezéstől való elszigeteltségre, ahogyan
hozzátartozhatnak a kétkedés és a bánkódás periódusai is. De ezek nem
kell, hogy veszélyeztessék a házasság igaziságát, legfeljebb azt
mutatják, hogy a házasság lelke tarkább szövetű, cifrább, mint a sima,
szentimentális házasságkép, amit gyakran csak nehézségek árán lehet
fenntartani.
Vagyis nemcsak szerelem és a barátság, de még a szakítás is a lélek fejlődésének egy-egy korszakos állomása.
A szerelem nemcsak eufórikus, boldog állapot. Ott lappang benne a
bizonytalanság, a másik birtoklásának vágya, az elvonulás iránti igény.
A bizonytalanság szinte mindig együtt érkezik az intimitással. Hány
egyéni történet kezdődik úgy, hogy valaki élte az életét, boldogan,
gondtalanul, aki magabiztosnak, elégedettnek, függetlennek érezte
magát, aztán szerelmes lett, és akkor a biztonság elillant, felváltotta
valami ismeretlen szorongás. A bizonytalanság, amely az intimitást
kíséri, megmutatkozhat az új partner korábbi kapcsolatai iránt
tanúsított túlzott érdeklődésben, a másik munkája, sikerei miatti
kisebbrendűségi érzés kialakulásában.
A szerelem azzal tesz jó szolgálatot
a léleknek - és ez még a féltékenységre is áll -, hogy így vagy úgy
megőrjíti az embert. Az őrültség egyszerűen a szokásos
védő-mechanizmusok felrobbanása. Az önsajnálat, amely gyakran a
féltékenység okozója, arra kényszeríti a szerelmest, hogy átélje saját
elégtelenségét és kudarcait. Amint ezeket elfogadja, mint a kerek
emberi élet részét, és nem akar másnak mutatkozni a világ előtt, mint
aki valójában, akkor a lelke nemesedik. A féltékeny ember gyakran
bocsátkozik látványos dühkitörésekbe, ami mélyen gyökerező
bizonytalanságáról árulkodik. A féltékenység beavatásán keresztül
lehetőséget kap egy "nem védekező", egy megalapozottan erős egyéniség
kifejlődésére.
Szakítás ugyancsak fontos eleme a lélek fejlődésének.
Az elmúló kapcsolat feldolgozásának modern válfaja az, hogy tanuljunk
belőlük, hanem hogy majd megint ugyanazokat a hibákat kövessük el, ám
ez haszonelvű beállítottság, elenyészően kevés lelkiséget tartalmaz, és
akárhogy is, ki-ki élettörténete bőségesen bizonyítja, hogy igenis
továbbra is ugyanazokat a hibákat fogja elkövetni. Moore szerint
ugyanis nem az a lényeg, hogy tanuljunk feltételezett
kudarcainkból, hanem hogy rajtuk keresztül nyerjünk beavatást. Ha
magunkba fogadjuk azokat az érzéseket, amelyeket a kapcsolatok elmúlása
kivált, azokkal a gondolatokkal és érzésekkel egyetemben, amelyek az
eset után még sokáig bujkálnak bennünk, megújult emberré válunk. A
lélek soha nem tanul, viszont átváltozik, metamorfózison megy át,
Emerson képét használva: "lárvából léggyé lesz. A lélek végighalad
egyik átváltozáson a másik után, az élettapasztalatok révén átesik
beavattatásain, melyek között a kapcsolatok és azok befejeződései
szerepelnek.
Sokaknál egy kapcsolat vége miatti harag válik a beavatás és megújulás korlátjává,
úgy érzik, áldozatul estek a másiknak, és nem találnak ebből kiutat.
Sok terapeuta ilyenkor páciensét arra bátorítja, hogy haragját,
sértődöttségét élje ki, fejezze ki. A modern pszichológia gyakran ilyen
módon kezeli az érzelmeket, az élményt és az érzések kifejezését
tüntetve fel végcélnak. A reneszánsz filozófusok azt tanították,
hogy a haraggal valaki hívhatja Marsot, hogy jöjjön, realizálódjék a
lelkében. A hagyomány szerint Mars jelenléte rengeteg mindent el tud
érni: bármihez hozzáérve azt felhevíti, megkeményíti, megedzi és
felerősíti. A harag tehát kifejezhető pusztán az eseményekre adott
reakcióként, vagy Mars manifesztációjaként, aki ezennel beköltözött a
személyiségbe. Figyelemre méltó minőségi különbség van a harag
kifejezésének e két módja között: az első érzelmi kirobbanás, melyben
nincsen képzelőerő, míg a második a marsi tulajdonságok kifejezése - a
szilárdságé, az erőteljességé, a hevességé, a tisztaságé és az
összpontosításé.
Moore szerint a haragot, amit egy
kapcsolatban érzünk, a lélek beavatásának kell tekinteni. Vagyis nem
szabad önvédelemből elfojtani, de nem jó nyersen kinyilvánítani sem. "A
harag arra teremt lehetőséget, hogy saját jellemünkben meghonosítsuk a
szilárdságot és az erőt, és ily módon felkészüljünk egy szilárdan
megalapozott kapcsolatra. A szív megedzése ily módon rendkívül fontos
beavatást jelent, amely szükséges a mással való intimitás eléréséhez."
Amikor egy-egy kapcsolat véget ér, nemcsak a harag, de más erős érzések
is kavarognak az emberben. Valahol mélyen a jövővel szembeni reményei,
az önmagában, mint személyiségben való bizalma és az élet sikerre
vitelét célzó igyekezete rendül meg. Elárasztja a szomorúság és a
csüggedés érzése. Ezek a lélek "beavatási szertartásai", szüksége rá,
hogy megerősödjön, fejlődjön.
A primitív népek beavatási
szertartásai is azért vannak, hogy felkészítsék a gyermekkorból kilépő
fiút a nehézségekre, rákényszerítsék a próbák által, a félelemmel,
szenvedéssel, kínlódással való szembenézésre, hogy áttérjen az új
életmódba, amely egy felnőtthöz illik.
A csalódások a párkapcsolatban is efféle beavatási szertartások.
Megtanítanak arra, hogy - miként minden indulás egy megérkezést
követel, minden megérkezés valójában indulás is. A lelkileg
legkifinomultabb ember is ki van téve annak, hogy valami befejeződjék
az életében. Soha senki nem jut el arra a pontra, hogy védett legyen a lélek további változásaival szemben.
Fontos észrevenni, hogy a szenvedés által nem az ÉN nyer beavattatást, hanem a lélek.
Nem igazán ÉN vagyok az, akinek szüksége van arra, hogy felnőjön és
megedződjön. A legtöbb ember úgy érzi: méltó társa valakinek, tudja,
milyen egy egészséges párkapcsolat és mi kell a másiknak. Aztán egyszer
csak azzal szembesül, hogy tévedett. Az emberek többsége egy kapcsolat végén,
a szakítás küszöbén adják a fejüket arra, hogy pszichológushoz,
terapeutához forduljanak. Ez sok esetben nem más, mint utolsó hiába
való kísérlet a kapcsolat lezárásának megakadályozására. Moore szerint
a terápiának valójában nem a "kapcsolatmentés" a lényege, hanem az,
hogy a hozzá fordulót segítse a lélek beavattatásának átélésében. "Nem
szeretnék olyasmit sugalmazni, hogy hagyjuk csak, hadd legyen a
dolgoknak vége, mert ez nekünk jó - mondja a pszichoterapeuta. - Ez
kétségkívül annyit jelentene, hogy használjunk ki valakit a saját
céljainkra. Egy
igazi befejezés - nem önvédelemből végrehajtott visszavonulás - nem
csupán döntések révén következik be, hanem a sors orsójának pergése
miatt is. Ha egy házasságban, családban, barátságban vagy
közösségben megtelepedett a gyengéd szeretet, akkor azt nem szabad
könnyen elengedni. Fellázadhatunk a befejezés ellen, és mégis
alávethetjük magunkat a beavatásnak."
Püthagorasz arra int, semmilyen
okból ne eresszünk el könnyen egy barátot. Hanem maradjunk a barát
mellett mindvégig, amíg lehet, és amíg nem kényszerülünk rá, hogy
akaratunk ellenére végleg elhagyjuk. Semmilyen veszteségtől nem hűlünk
úgy ki és nem kerülünk nagyobb veszélybe, mint ha megválunk egy
baráttól.
Egy kapcsolat befejezése a
bonyolult érzelmek, a kihívó fantáziák és - Ficino szavával - a lehető
"legveszélyesebb fajta védtelenség" időszaka. Kritikus pillanat a lélek
számára, alkalom rá, hogy vagy nyitottabbá váljon, vagy merevségbe
zárkózzon. Ha a lélekre tudunk gondolni, és nem csupán személyiségekre
vagy saját érzelmi védelmünkre, azt találjuk, hogy a végpont valójában
egy ajtó is, amely egy ismeretlen és ígéretes világra nyílik. De merni
kell belépni ezen az ajtón. Épp a lélek fejlődése szempontjából.
Forrás: Kiskegyed Horoszkóp magazin
Minden kapcsolat egyfajta szent őrület, amit nem megfejteni kell,
hanem tisztelni rejtett titkait.
(Platon)
Különösen napjainkban nehéz megfogalmazni, amikor minden elgépiesedett,
a kapcsolatok elszürkültek, amikor mindenben mechanikus okokat és
megoldásokat, "kézzel fogható" tényeket keresünk, és nincs türelmünk az
álmodozásra, a befelé fordulásra.
A lélek más fényben látja az
örökkévalóságot, mint a szellem. Szellemileg valahogy úgy képzeljük el,
mint a vég nélküli időt. Elképzelünk egy szellemi állapotot, amely
meghaladja az idő határait, mint ahogy elképzeli a keresztény a
mennyországot, vagy amilyen a keleti meditációban a feloldódás iránti
vágy. A lélek örökkévalósága pedig sokkal "otthonközelibb".
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lélek tisztítás
A kis lélek - Neal Donald Walsh: Beszélgetések Istennel...
Test és lélek kapcsolatépítés
A lélek halhatatlansága