Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sors Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sors Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A reinkarnáció
A buddhisták is hisznek a lélek újjászületésében, halhatatlanságában. A reinkarnáció, szó szerinti fordításban újra testet öltés, egyfajta hit szerint a világot mozgató periodicitásra, időszakos ismétlődésre ad magyarázatot. A lélek halhatatlan, így a fizikai test halála után nem szűnik meg létezni. A folyamatos újjászületés lényege, hogy a lélek végigjárja a számára kiszabott utat, hogy beteljesítse feladatait, melyekből tanulhat, tapasztalatot szerezhet, így folyamatosan fejlődik.
Életfeladatunk: a karma
Az újjászületés előtt az
entitás (lélek) megválasztja a következő életében elvégzendő
feladatokat, melyek fejlődését szolgálják. A reinkarnációba vetett hit
szerint az életfeladatainkat, és a fejlődésünket szolgáló körülményeket
magunk választjuk meg. Ezért lehetséges, hogy egyes emberek rosszabb
sorssal rendelkeznek (rossz házasságban, vagy rossz anyagi körülmények
között élnek), s ez mégis fejlődésüket szolgálja. A kibírhatatlan,
intrikus munkatársaink nem feltétlenül jelentenek rosszat, a hasonló
környezet türelemre tanít. A családi problémák megtanítanak az
összetartásra, a környezetünkben élő ránk szoruló emberektől pedig
segítőkészséget tanulhatunk. A legkisebb események is fejlődésünket
szolgálják, melynek talán nem ebben az életben vesszük hasznát.
Az ezoterika szerint több, különböző karmát különböztetünk meg. Létezik
egyéni-, csoportos- és kozmikus karma. Cselekvéseink hatással vannak
karmánkra, mely könnyen ellenünk fordulhat. Ha rosszat cselekszünk egy
embertársunkkal szemben, azt később törlesztenünk kell. A reinkarnáció
rendszere is az Istenhiten alapszik. Lényege az igazságosság és az
egyensúly fenntartása. Ha ebben az életben elkövetünk egy rossz
cselekedetet, talán következő életünkben ez velünk történik meg. Az
egyéni karma saját sorsunk, melyhez azonban mások sorsa (családtagok,
barátok, ismerősök) is kapcsolódik. Ha egy családtagunk karmája az,
hogy magánéleti problémákkal küzd, az kihat a mi sorsunkra is, mi is
tanulhatunk belőle.
Karma és tanulás
Akárcsak
itt, a materiális világban, a kozmikus létben is a tanulás által
fejlődünk. Míg fizikai testünk az iskolapadban, könyveket olvasva
sajátítja el a tudást, addig lelkünk a minket ért események hatására
fejlődik. Az ember néha gyermekien viselkedik, elköveti ugyanazt a
hibát, mégsem tanul belőle. Az események csupán szimbolizálják azt a
tulajdonságot, melyet fejlődésünkhöz meg kell tanulnunk, ezért gyakran
nem értjük meg az égi jeleket.
Vegyünk példaként egy kerékpárral közlekedő embert. Ahányszor az úton
közlekedik, mindig az egyszerűbb utat választja, megkerüli az autókat,
de mindig baleset éri. Mindaddig, amíg meg nem tanulja, hogy nem járhat
minden esetben az egyszerűbb úton, baleset fogja érni. Karmája addig
figyelmezteti, amíg meg nem érti az üzenetet.
Miért nem emlékszünk korábbi életeinkre?
Jó oka van
annak, hogy tudatunk nem emlékszik előző életeink történéseire. Bár mi
magunk nem érzékeljük, összes előző életünk tapasztalata, ismerete
alkotja jelenlegi személyiségünket. Ha tudatosan ismernénk összes előző
életünk történéseit, képtelenek lennénk épp ésszel felfogni és
feldolgozni tudásunkat. Olykor már egyetlen életünk traumái, rossz
tapasztalatai is depressziót okoznak, több száz előző élet negatívumait
pedig képtelenek lennénk tudatosan elfogadni.
Egy-egy életünk csupán része a hosszas, időtlen ideig tartó fejlődési
folyamatnak. Olyan ez, akár egy színész élete; mindig más szerepet
játszunk, s tanulunk hibáinkból. Ha két szerep (vagyis két élet) között
nem pihenhetnénk meg, ha összes szerepünket (és nem csupán a
tapasztalatokat) meg kellene jegyeznünk, azt egy idő után nem tudnánk
elviselni. Minden inkarnációban (életben) az elvégzendő feladatokra
kell koncentrálni.
A reinkarnáció elve a periodikus ismétlődésen alapul. Egy-egy lélek
addig születik újra, míg el nem éri a tökéletességet, amikor már
mindent (jót és rosszat egyaránt) megtapasztalt. Az újjászületések
során karmánk (életfeladatunk) határozza meg, milyen események
következnek be életünkben, s mi az, amit az eseményekből
megtanulhatunk, hogy folytathassuk fejlődésünket.
A Tibeti reinkarnációk
Azok,
akik úrrá lettek a karma törvényén és elérték a megvilágosodást,
választhatják azt, hogy életük után visszatérnek az emberi létbe, hogy
másokat segítsenek. Tibetben a tizenharmadik századra nyúlik vissza az
újjászületettek vagy tulkuk felismerése, amely mind a mai napig élő
hagyomány. Amikor egy elismert mester meghal, pontos leírást ad arról,
hogy hol fog újjászületni. Egyik közeli tanítványa vagy szellemi társa
ezután álmot lát vagy látomása támad, amely megjövendöli a mester
közeli újjászületését. Néha a tanítványok felkeresnek egy elismert,
neves mestert, aki különös tehetséggel rendelkezik a tulkuk
felismerésében. Ilyenkor ez a mester lát álmot vagy jelenik meg számára
valami látomás, amely azután iránymutató lesz a tulku újjászületésének
felkutatásában. Amikor rálelnek a gyermekre, ez a mester meghatározza,
hogy valóban ő a reinkarnálódott mester. Ennek a hagyománynak az a
célja, biztosítsa, hogy a felébredt mesterek bölcsességemlékezete nem
vész el.
Egy újjászületett életének legfontosabb vonása, hogy a
bölcsességemlékezetét örökli - öntudatra ébred, s ez valóságosságának
igaz jele. Őszentsége, a dalai láma például elmondja, hogy már kora
gyermekkorában minden nehézség nélkül képes volt megérteni a buddhista
filozófiát és tanítást - ami különben nem könnyű feladat, s általában
több évet igényel, hogy valaki elsajátítsa. A tulkukat nagy gonddal
nevelik. Még mielőtt tanításuk elkezdődne, utasítják a szülőket, hogy
különös gonddal foglalkozzanak a gyermekkel. Tanításuk sokkal szigorúbb
és intenzívebb, mint a közönséges szerzeteseké, mivel sokkal többet is
várnak tőlük. A tulkuk néha emlékeznek előző életeikre, vagy figyelemre
méltó képességekről tesznek tanúságot. Mint a dalai láma mondja:
"Teljesen természetes, hogy az újjászületett gyermekek emlékeznek
tárgyakra, emberekre előző életeikből. Néhányan még a szent könyveket
is idézni tudják, még mielőtt tanították volna nekik". Sok
újjászületettnek kevesebb gyakorlatra és tanulásra van szüksége, mint
másoknak.
Ilyen volt Rinpocse mestere, Dzsamjang Khjence is, akinek fiatalkorában
nagyon szigorú tanára volt, ennélfogva igen magas követelményeket
állított tanítványa elé. A fiúnak együtt kellett vele élnie
remetelakjában, a hegyekben. Egyik reggel mestere elment a szomszédos
faluba, hogy megtartson egy szertartást egy éppen meghalt emberért.
Mielőtt elment, adott egy könyvet Rinpocse mesterének, amelynek
"Mandzsusri neveinek felsorolása" volt a címe. "Estig tanuld ezt meg!"
- ezekkel a szavakkal búcsúzott el. Az ifjú Khejence olyan volt, mint
bármely gyerek, ahogy mestere kitette a lábát, játszani kezdett,
egészen addig, amikor már a szomszédok is aggódni kezdtek, s
dorgálták:" jobb lenne, ha elkezdenél tanulni, különben majd verés lesz
a vége." Tudták, hogy milyen szigorú és hirtelen haragú volt a mester.
Ő azonban oda sem hederített, csak játszott tovább. Végül már
naplemente előtt, mikor tudta, hogy mestere hamarosan hazatér,
átolvasta egyszer az egész szöveget. Majd, mikor megjött a mestere és
kikérdezte, szóról-szóra felmondta az egész könyvet. Általában egyetlen
mester sem adna ép ésszel ilyen feladatot egy gyermeknek. Azonban a
tanító szíve legmélyén tudta, hogy Khjence Mandzsusrínek, a Bölcsesség
buddhájának újjászületése, s a feladattal mintegy próbálta lépre
csalni, hogy mutassa meg magát. Maga a gyermek azzal, hogy tiltakozás
nélkül elfogadott egy ilyen nehéz feladatot, hallgatólagosan elismerte,
hogy ki is ő. Később Khjence leírta önéletrajzában, hogy mestere - bár
nem ismerte el - erősen az esemény hatása alá került.
Mi folytatódik a tulkuban? Pontosan az a személy, mint akinek az
újjászületése? Igen is, meg nem is. Ugyanúgy el van kötelezve, és
ugyanolyan indíttatása van, hogy segítsen mindenkin, de valójában nem
ugyanaz az ember. Ami az egyik életről a másikra folytatódik, az az
áldás, amit a keresztények "kegyelem"-nek hívnak. Az áldásnak és a
kegyelemnek az átvitele pontosan szabályzott, és megfelel minden
egymást követő kornak, az újjászületett mindig olyan módon jelenik meg,
hogy a legjobban illeszkedjék a saját korában élő emberek karmájához,
így tud a legtöbbet segíteni nekik. Az újjászületések rendszerének
gazdagságát, hatásosságát és finomságát talán legmeghatóbban
őszentsége, a dalai láma példázza. A buddhisták Avalokitesvara, a
Végtelen Együttérzés buddhája megtestesüléseként tisztelik. Tibetben
istenkirályként nevelkedett, részt vett a hagyományos gyakorlatban,
megismerkedett elődeinek legfőbb tanításaival, s a tibeti hagyomány
egyik legnagyobb élő mesterévé vált. Mégis az egész világ
egyszerűségéről, hétköznapi külsejéről ismeri. A dalai lámát erősen
foglalkoztatják a modern fizika, neurobiológia, pszichológia kutatásai,
valamint a politika. Nézeteit, egyetemes felelősséget hordozó üzeneteit
nemcsak a buddhisták fogadják el, hanem világszerte a különféle
meggyőződést vallók is. Az erőszak-nélküliséghez való
elkötelezettségéért, amelyet a tibeti népnek a kínaiaktól való
függetlenségükért negyven éve tartó élethalál harcában tanúsított,
1989-ben Nobel-díjat kapott. Egy különösen háborgó időszakban példája
bátorította a szabadságukért küzdő embereket a földünk valamennyi
országában.
A dalai láma az egyik vezető szóvivője a környezet megőrzésének,
fáradhatatlanul megpróbálja ráébreszteni embertársait önzésük, anyagias
filozófiájuk veszélyességére. Az értelmiségiek, a vezetők mindenfelé
tisztelik. Sok- sok mindenfajta , mindenféle nemzetiségű egyszerű ember
életét a dalai láma magasztossága, sugárzása, öröme változtatta meg. A
dalai láma nem más, mint az Együttérzés buddhájának arca, amelyet a
veszélyeztetett emberiség felé fordít, Avalokitesvara újjászületése,
aki nem csak Tibetért, nem csak buddhistaként, hanem az egész világért
él, amely soha nem látott szükséget szenved a gyógyításban, az
együttérzésben. Személye a béke iránti teljes elkötelezettség példája.
A nyugati világ számára meglepő lehet, hogy milyen sok újjászületett él
Tibetben, s hogy nagy többségük mester, tudós, író, misztikus és szent
lett, akik jelentősen hozzájárultak a buddhizmus tanításához, és Tibet
társadalmában jelentős szerepet játszottak. Az újjászületések folyamata
bizonyára nem korlátozódik csupán Tibetre, hanem minden országban,
mindig megtörténik. A történelem során voltak kiemelkedő művészi
zsenik, akik hatalmas szellemi erővel és humánus szemlélettel bírtak,
segítették az emberiséget, hogy előbbre jusson az útján: Gandhi,
Einstein, Abraham Lincoln, Teréz anya, Shakespeare, Szent Ferenc,
Beethoven, Michelangeló, stb� Amikor a tibetiek ilyen emberekről
hallanak, azt mondják, ők bodhiszattvák.
Amikor munkájukról, látomásaikról hallunk, megrendít a buddhák és
mesterek hatalmas fejlődési folyamatának kiterjedtsége, amely elindítja
az egész emberiség felszabadításának folyamatát, és jobbá teszi a
világot.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Reinkarnáció
Egyéni sors - kollektív végzet
Sors és karma
A reinkarnáció és a Karma