Félmeztelen
fiatal nő fekszik vérző sebekkel a virágok között egy sárréten. Faun
hajol fölé, lába előtt egy hatalmas vadászeb ül. Mögöttük, a nyugodt
víz partján kutyák és madarak. Már virrad a reggel.
A képet elöntő "ábrándozás párás levegője", a "lírai álmatagság"
mindenkit megérint, aki e festményt tanulmányozza.
|
|
|
Piero di Cosimóról, kinek ezt a névtelen és keltezetlen festményt
tulajdonítják, Erwin Panofsky művészettörténész így ír: "rejtelmes
csáberő árad műveiből […] tartalmuk épp oly különös, mint stílusuk […]
nem "nagymester", de az egyik legigézőbb és legizgalmasabb fes-tő."
Piero di Cosimo (1462-1521) egész életében Firenzében élt. Tanúja volt
az érett reneszánsz-nak és a város virágzásának a „Nagylelkű” Medici,
Lorenzo il Magnifico uralma alatt, láthatta a Mediciek kiűzetését
1494-ben, Savonarola szerzetes uralmát, a francia megszállást, háborút
és polgárháborút, s végül 1512-ben a Mediciek visszatérését a spanyolok
hajóján.
Giorgio Vasari építész és udvari festő 1550-ben megjelent A legkiválóbb festők, szobrá-szok és építészek élete
című könyvében Piero di Cosimo életrajzát is közölte. A művészt
személyesen ismerő kortársak leírása alapján Vasari úgy jellemzi a
művészt, mint aki „nagyon különbözött és különállt más festőktől”, s
aki „vadul leleményes és romantikus” volt. Hogy Piero mikor festette
ezt a táblaképet a lányról, a faunról és a kutyáról, nem tudjuk.
Némelyek úgy gondolják, korai munkája lehet, mások szerint késői. A
festményen látható jelenet épp ennyire vita tárgya. A londoni National
Gallery-ben van elhelyezve, ahol az általános Mitológiai jelenet
címet kénytelen viselni. A múzeum szakemberei (ellentétben szá-mos
művészettörténésszel) kétlik, hogy a kép Ovidius, a római költő
Átváltozások című mű-vében leírt ősi monda utolsó jelenetét, Prokrisz
halálát mesélné el.
A szomorú történet arról szól, mint pusztítja el a gyanakvás és a
féltékenység a friss házasok, Kephalosz és Prokrisz boldogságát. Az
egész azzal kezdődött, hogy Kephalosz hagyta magát rábeszélni arra,
hogy hitvese hűségét próbára tegye: idegen férfinak álcázva magát
udvarolt neki. A lány "tétovázott", s mikor aztán Kephalosz felfedte
valódi kilétét, Prokrisz szégyen-kezve és dühösen elmenekült Diana
istennőhöz az erdőbe. Kephalosz végül is elnyerte felesé-ge bocsánatát,
de ekkor már a lány nem bízott a férjében. Féltékenyen követte őt
reggeli vadá-szatára, s titokban kémkedett utána egy bokor mögül –
mikor is végzetes sebet kapott férje lándzsájától, aki véletlenül egy
állatnak hitte őt.
Piero di Cosimo rendhagyó módon nem Kephaloszt ábrázolta a festményen,
hanem egy ku-tyát, Laelapszot, aki a mondában csupán mellékszereplő;
Prokrisz kapta Diana istennőtől. Most úrnője lábánál ül, a hűség és
erény megtestesítőjeként, ami oly fontos a történet két
fő-szereplőjének, s amelyben oly kevéssé bíznak.
|
|
|
|
A féltékenység áldozata
"Legyen ez a nők leckéje: hol féltékenység van, béke sincs többé!"
Prokrisz történetének er-kölcsi tanulságát nem Ovidius vázolta fel,
hanem egy „nimfa” Niccolo da Correggio Cefalo
című színművének negyedik felvonásában. A színdarabot a ferrarai
udvarban mutatták be 1487. január 21-én. Correggio színháztörténelmet
írt, mivel ez volt a második klasszikus tárgyú darab, melyet a
reneszánsz Itáliában láthattak Angelo Poliziano Orfeo című darabja óta. Velencében 1507-ben jelent meg nyomtatásban, s Piero di Cosimo talán ismerte is.
Akkoriban a kisebb-nagyobb tragédiákkal végződő féltékenységi drámák
nem csak a színpad-okon zajlottak. Ennek folytán Matteo Bandello (kb.
1485-1562) így panaszkodik: "Bár ne hallottuk volna a történeteket nap
mint nap, hogy valaki megölte a feleségét, mert hűtlennek hitte […]."
Ha a nők "felbosszantanak minket, rögvest kötél, tőr és méreg után
nyúlunk." De a reneszánsz önérzetes asszonyai sem voltak hajlandók
többé beletörődni, ahogy Prokrisz sem, férjeik házasságtörő
kalandjaiba. 1488-ban, például, Faenza ura, Gelotto Manfredi "darabokra
kaszaboltatott" felesége parancsára, "mert hűtlen volt hozzá".
Prokrisz legendája nyilván alkalmas volt arra, hogy egy menyasszonyt, s
egy vőlegényt a há-zasságon belüli kölcsönös bizalmatlanság ellen
intsen. Correggio színművét egyszer az Este-udvarban is előadták egy
esküvői ünnepélyen. Azonban az író, alkalomhoz illően, eltért
Ovi-diustól, és boldog véget írt a történetnek: az ötödik felvonásban a
jószívű istennő visszahozza Prokriszt az életbe, s visszaadja
Kephalosznak: a halált feltámadás követi.
Talán Piero fatáblája is egy esküvőre készült. A képet fára festették
víz és olajfestékkel, mére-te 65x183 cm. Festménynek szokatlan forma,
de egy cassone
(menyegzői láda) elejé-re jól passzolt. 1350 és 1530 között Firenzében
majdnem minden menyasszony magával ho-zott egy ilyen hosszú, zárható
faládát új otthonába. Ott tartották a stafírungot - tiszta ruháikat,
ékszereiket - s a hitvesi ágy lábánál helyezték el. Akik
megengedhették, azoknak festők által díszített cassone-juk volt.
Piero di Cosimo, híres kollégájához, Sandro Botticellihez hasonlóan
feltételezhetően szintén díszített hitvesi ládákat, például az Argonauták az aranygyapjú visszaszerzéséért indul-nak
című képpel. Ezeken a ládákon a művészek megengedhették, hogy
képzeletük na-gyobb teret kapjon, mint az oltárfestményeken és hatalmas
táblaképeken. Kedvenc jelenetei-ket mítoszokból és ősi mondákból
(gyakran Ovidiusból) merítették, s így a kora-reneszánsz idején ezek a
ládák nyújtották az első nyilvánosságot a klasszikus témák számára.
A maga igen hosszú és keskeny formáját tekintve a Prokrisz halála
akár annak a fal-festmény-sorozatnak is lehetett a része, amit Piero, -
Vasari szerint - egy tehetős polgár lakásába készített. A képek
filozófiai tematikát követve a Tűz történetén át mutatták be az emberiség fejlődését. Talán a Prokrisz
is ehhez a gondolatébresztő kép-együtteshez tartozott, s az üzenet,
amit magában hordozott, nem pusztán a féltékenység ellen szóló banális
intelem.
|
|
|
|
Tájkép az alvilágból
Vasari Piero di Cosimo életrajzában többször is hangsúlyozza a festő
"páratlan és eredeti újí-tását". Ennek okát ott kell keresnünk, hogy
fiatalkorában nagyon keresett karneválmaszk-készítő volt. Lorenzo de'
Medici (1449-1492) uralkodása alatt, - ki elnyerte a Lorenzo a
„Nagylelkű” címet, nem utolsósorban az általa rendezett
csillogó-villogó ünnepélyekért, - a karneváli felvonulások pompázatos
mitológiai és allegorikus látványosságokba öltöztek. A leleményes
újítások és meglepő effektek alighanem Pierótól származtak...
Évekkel később, az 1511-es karnevál idején a festő "félelemmel és
csodával töltötte el az egész várost”, köszönhetően egy hatalmas
diadalszekérnek: „a szekér fölött a Halál hatalmas alakja, kezében
kaszával, a szekér mellett körös-körül megannyi letakart sír." Mikor a
felvo-nulás megállt, a sírok sorra kinyíltak, csontvázak ugráltak ki
belőlük, és egy „zenével kísért szomorú dalba fogtak: […] Gyász, baj és bűnbánat."
Piero fogékony volt a hátborzongató, beteges és furcsa dolgokhoz, s ezt
rajzain és festményein is jól dokumentálta, melye-ket fantázia szülte
teremtményekkel, és, Vasari szerint, bárki másnál „bizarrabb” és
„meseszerűbb” sárkányokkal, tengeri szörnyekkel népesített be.
E manierista teremtményei gyakran, ismét Vasarit idézve, "nem […]
kellemesek […] hanem […] különösek, szörnyűek és váratlanok." Piero di
Cosimo ezáltal kiszorult a firenzei érett reneszánsz konvencionális
keretei közül. Ünnepelt kortársainak, Botticelli, Ghirlandaio, Perugino
és Sansovino munkáinak jellemzője nem a bizarrság, hanem alakjaiknak
szépsége, kimért arányaik és harmóniájuk.
Piero egykor egy Cosimo Rosselli nevű középszerű művészhez szegődött
tanoncnak. Bár festészete hamarosan felülmúlta mesterét, Rosselivel
maradt több mint 25 éven át, egészen annak haláláig, 1507-ig. Tanára
iránti szeretete jeléül Piero di Cosimo-nak nevezte magát, és nem Piero
di Lorenzónak, az apja után.
Mikor 1482-ben Rosellit Sixtus pápa Rómába idézte, hogy segítsen a Sixtus Kápolna díszíté-sében, megengedte Pierónak, hogy A hegyi beszéd
című freskóján elkészítse a tájké-pet. Ez az első ismert munkája a még
kezdő művésznek. Piero di Cosimo tájai különös bájt, hangulatot
kölcsönöznek portréinak és szentekről készült konvencionálisabb
festményeinek. A leckét, miszerint a tájkép nem pusztán háttérként
funkcionál, de a festmény karakterében is döntő szerepet kell
játszania, az itáliai művészek a 15. század végén olyan holland
mesterek-től tanulták meg, mint Jan van Eyck és Hugo van der Goes,
akinek Portinari-oltárát 1483-ban avatták fel Firenzében.
A Prokrisz halálát
elégikus vízparti tájkép karakterizálja a meghatározatlan ég alatt -
egy határvonalak nélküli tér, mely mentes a centralizált perspektíva
nyújtotta logikus távlati ponttól. Nemes kócsagok állnak a szürke folyó
partján; ezekről a madarakról Idősebb Plinius, a római természettudós
azt állította, könnyeket hullatnak bánatukban, akár az emberek.
Akherón, a bánat, Kókütosz, a jajgatás és Léthé, a feledés folyója, -
épp, mint a képen látható, keresztülfolyt az ősi alvilágon, hová végül
Prokrisz is alászállt.
|
|
|
|
A művész, aki úgy élt, mint az állatok
A lány elernyedt teste fölé egy fitos orrú teremtmény hajol hosszú,
hegyes fülekkel és szar-vakkal; egy kecskelábú faun vagy szatír. Az
antik mitológiában ezek az ösztönös természeti lények barmok nyájait
ijesztgették vagy nimfákat üldöztek féktelen szexualitásukkal. Ovidius
Prokriszról szóló meséjében nem tesz említést faunról. Correggio
házassági színművében el-lenben gonosz kis szerepet kap az egyik: mivel
magának áhítja Prokriszt, azt mondja neki, a férje megcsalja őt, ezzel
előidézve a lány vesztét. Most aztán látja, mit tett, és a halott test
fölé görnyed, arcán gyöngéd aggódással.
Piero különösen nagyfokú érzékenységgel festi meg ezt a vad
teremtményt. Épp ezzel mutatja meg, milyen közel állt a zabolátlan,
természeti világhoz. Firenzei cimborái jócskán távolságtartóbb viszonyt
tartottak a természettel, ők a város körüli dombokban csak kellemes
környe-zetet láttak, ahol szabad idejüket töltötték, és a megművelt
földek rétjeiben nem többet, mint konyhakertet. Piero másrészről
"elégedett volt, ha látta, mint vadul el körülötte minden, akár saját
természete”, meséli Vasari kissé rosszallóan. "Sosem hagyná, hogy
kertje fel legyen ásva, vagy a gyümölcsfáit megmetssze valaki" és
"olyan életformát követett, ami inkább egy oktalan állatéhoz, mint
emberi lényhez hasonlított."
Piero di Cosimo, a reneszánsz társadalom művelt városában élve, el volt
bűvölve a létezés állati szintjétől. Több állatot festett, mint legtöbb
kollégája és olyan ősi teremtményekkel népesítette be festményeit, mint
a faunok, szatírok, mezei istenségek és bacchánsnők - leginkább a Vulkán-ciklusában, melyben a tűz hatalmát ünnepelte.
A tűz, mint a természet ereje egy Pierónak tulajdonított Prométeusz-sorozat
közép-pontjában is ott áll. Erwin Panofsky megállapítja, hogy a
festőnek tűz-komplexusa van - de valami mással is lehet magyarázni a
lánggal kapcsolatos megszállottságát.
A reneszánsz Itáliában élt pár férfiú, akik, mint Vulcanos és
Prométheusz, büszkén vallhatták magukat a tűz mesterének. A tűznek,
mely legfontosabb munkaeszközükként titkos törekvése-iket szolgálta, s
negyven napon át szakadatlanul égett kemencéjükben, miközben olyan
va-rázselixírt próbáltak készíteni, mellyel a színesfémeket arannyá
változtathatják. Ők voltak az alkimisták, akik, mint a középkorban,
most is a Bölcsek köve után kutattak. Egyikőjük Piero di Cosimo
mestere, Cosimo Rosselli volt. "Ez a művész nagy örömét lelte az
alkímiában" - számol be róla Vasari, továbbá "szórta a pénzt, mely e
végre juttatta […] s ezért is vált igen szegénnyé idős korára".
Azoknak, kik az alkímiának szentelték életüket, "hallgatagnak és
óvatosnak" kellett lenniük, továbbá kívánatos volt "távol élniük
másoktól". E régi, alkímiáról szóló értekezésből szárma-zó parancs
nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy megmagyarázzuk egy olyan ember
„vadállati” életét, ki "odabent kuksolt egész idő alatt szót sem
szólva, és soha nem hagyta, hogy rajtakap-ják munka közben ", s aki
"azt sem engedte, hogy kisöpörjék a szobáját". Feltételezhető, hogy
Piero di Cosimo belekóstolt az alkímiába, legalábbis mestere
segédjeként. Ami biztos, hogy művészi oeuvre-jére hatással volt: nem
csak a Prokrisz halála esetében, de motívu-mai többsége megmagyarázható az alkímia képi nyelvének szempontjából.
|
|
|
|
Alkimisták patrónusa
A legszokatlanabb például a háttérben lévő három kutya. Az alkimisták
számára nem volt ismeretlen a fekete és a fehér kutya, " korakeszioni
szuka” és „örmény kutya” néven ismerték őket. Két ellentétes kémiai
állapotot, a szilárd és az illékony állapotot jelképezték, amely
folyton szemben áll egymással. A tűz erejével megkísérelt egyesítésük
fontos lépést jelentett a bölcsek kövének előállítása felé vezető úton.
Egy másik kísérletben a megnemesített élettelen, rothadó anyag felől
keresték ugyanezt, a hátterében szintén látható „Fehér Hattyúba”
helyezett fiolában.
A vadászeb kétszer jelenik meg a képen. Egyrészt felügyeli a két
ellenlábas közti csatát a folyóparton, másrészt a halott hősnő lábánál
gyászol az előtérben. Ez nem egyszerűen Lealapsz Ovidius meséjéből,
vagy netán a hűség hagyományos állatszimbóluma. Hanem Hermész
Triszmegisztosz, a "háromszor hatalmas" feltaláló és az alkímia
művészetének pártfogója, aki az alkímiai szövegekben kutyaként vagy
legalábbis kutyafejjel van ábrázolva. Egy legendás varázsló, és a görög
Hermész isten egyesítése, utóbbi az istenek hírnöke, közvetítő a mi
vilá-gunk és az azon túli között. Hermész Triszmegisztosz volt a
révkalauz a halál birodalmába és tanítója a "hermetikus" titkok
tanainak. Az alkímiai doktrínák ilyképpen magyarázzák meg, miért foglal
el, szimbolikus alakban, ily nagy és kiemelt szerepet e képen.
A földön fekvő Prokrisz testére vörös és arany lepel csavarodik.
Mindkettő a mindent arannyá változtató, „vörösen izzó” bölcsek kövének
szimbolikus színei. Testhelyzete és a kép struktú-rája hasonlóságot
mutat azokkal az illusztrációkkal, melyeket rendszerint a tizenötödik
század alkímiai értekezéseinek utolsó oldalán találunk. Ezeken egy
férfi vagy nő, Ádám vagy Éva holtteste (mint a prima materia) Hermész lándzsájától átszúrva fekszik, vízszintesen elnyúlva. Egy kis fa, az arbor philosophica
nő ki belőle. Az anyag halálát a feltáma-dás, a lélek felszabadulása és
a spirituális átváltozás követi. Az aranycsinálás a test nemesítésének
csak legalsó fázisa volt; az alkimisták valódi céljai sokkal messzebbre
mutattak. Hisz egyúttal a halhatatlanság tudományát is űzték. Bár a
fácska Piero festményén nem közvetlenül Prokrisz holttestéből nő ki, de
éppen mögötte sarjad, a válla és a szíve fölött. Egy alkimista szemén
át nézve ez a festmény a halál fölötti győzelmet jelenti - Hermész
Triszmegisztosz vigyázó szeme előtt és a természeti erők segítségével,
az "állatember" megtestesüléseként. A kép talán épp egy alkimista
dolgozószobájának falán lógott.
Hogy kapcsolatba lépjenek a titkos tudással, a beavatottak szimbolikus
képeket használtak, melyeket a jól bevált hagyományokból vagy a
klasszikus mitológiából kölcsönöztek. Carl Gustav Jung igyekezett
kimutatni, hogy mindezek a kollektív tudatalatti mélyében gyökerez-nek,
s innen saját álmaiból a mai ember számára is ismerősek lehetnek. Ez
megmagyarázná azt az "álomszerűséget", "különös vonzerőt", mely Piero
di Cosimo műveiből sugárzik. Az alkímia fogalmaival élve a "képek
tudományának" mestere volt.
Szalay Álmos fordítása
Forrás: Rose-Marie and Rainer Hagen:
What Great Paintings Say
2005 TASCHEN GmbHRose-Marie and Rainer Hagen:
What Great Paintings Say
2005 TASCHEN GmbH
|
|
Kapcsolódó hírek:
Carl Gustav Jung az Alkímista
Bruce Dickinson és az okkult ( Hermetika - Tarot -Alkímia )